کاتالوگ الکترونیکی – کاتالوگ آنلاین چه ویژگی هایی دارد؟

·

·

کاتالوگ الکترونیکی یکی از روشهای مدرن برای معرفی محصولات و خدمات شرکت ها با هزینه های پایینتر نسبت به کاتالوگ های چاپی است. یکی از شیوه های تبلیغات و بازاریابی تهیه کاتالوگ دیجیتال یا نوع چاپی است.

معمولا کاتالوگ‌ها به منظور معرفی و فروش محصول و یا شرکت و خدماتشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمایش و معرفی دقیق کالا و خدمات اصلی‌ترین هدف از تهیه و ارائه کاتالوگ خواهد بود. کیفیت بالای عکسها و توضیحات متنی محصولات در انواع کاتالوگ یکی از اصول مهم استفاده از کاتالوگ‌ها در صنایع مختلف است. در این مقاله به کاربردها و مزایای کاتالوگ الکترونیکی پرداخته ایم.

کاتالوگ الکترونیکی چیست؟

کاتالوگهای آنلاین ابزارهایی کاربردی و مهم برای کسب و کارهای تولید کننده و خدماتی است. کاتالوگ های دیجیتال به راحتی در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، لب تاپ، تبلت و کامپیوتر قابل نمایش است. بنابراین می توان گفت که همیشه و همه جا همراه شما و افرادی که نیازمند محصولات و خدماتتان هستند خواهد بود.

توسعه شبکه‌های اینترنتی و همچنین رشد تجارت الکترونیک استفاده از خدمات و ابزار جدیدتری را نیازمند است. به همین دلیل کاتالوگ‌ الکترونیک خیلی زود جایگزین انواع چاپی و سنتی کاتالوگ شدند. این محصولات به راحتی برای انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طراحی کاتالوگ الکترونیکی چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

همانطور که گفتیم امروزه تغییرات کسب و کار و مدرن شدن آنها نیاز به استفاده از ابزارهای به روز دارد. در بازاریابی دیجیتال و فروش اینترنتی استفاده از ابزارهای متناسب با این فضا مهمترین نکته است. بنابراین کاملا طبیعی است که به جای استفاده از کاتالوگ‌های چاپی و سنتی از کاتالوگ‌های الکترونیکی استفاده شود. البته استفاده از چنین امکاناتی مزایایی نیز برای تولید کننده و مخاطبان آن به همراه خواهد داشت که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مزایای کاتالوگ های دیجیتال

  • برای تولید کاتالوگ‌های کاغذی نیاز به خرید کاغذ و انجام فرآیند چاپ است. اما کاتالوگ‌های الکترونیکی فقط نیازمند طراحی و انتشار از طریق فضای مجازی یا وب هستند. ضمن این که طراحی و تولید کاتالوگ آنلاین سریعتر انجام می گیرد.
  • هزینه طراحی و تولید کاتالوگ الکترونیک یا آنلاین در مقایسه با کاتالوگ‌های کاغذی که نیازمند خرید کاغذ و انجام چاپ هستند بسیار ارزان‌تر است. ضمن این که کاتالوگ‌های الکترونیکی برای حفظ محیط زیست نیز مناسب‌تر هستند.
  • کاتالوگ‌های الکترونیکی را می توان به صورت چند رسانه ای تولید کرد که امکان پخش صدا یا نمایش فیلم را نیز داشته باشند. بنابراین کاتالوگ الکترونیکی امکان جذب مخاطب بیشتری دارد.
  • ارسال کاتالوگ‌های کاغذی و سنتی نیازمند زمان و هزینه های پست و پیک است. اما ارسال کاتالوگ های الکترونیک به هر کجای دنیا با کمترین زمان و هزینه انجام می شود.
  • امکان ویرایش و تغییرات به صورت لحظه ای برای کاتالوگ‌ دیجیتال وجود دارد. چنین امکانی برای کاتالوگ‌های چاپی وجود ندارد.
  • کاتالوگ الکترونیکی فضایی اشغال نمی کند و قابل حمل و دسترسی راحت در گوشی تلفن همراه است.

ویژگی ها و امکانات کاتالوگهای آنلاین

کاتالوگ‌ الکترونیک دارای ویژگی ها و امکاناتی هستند که در ادامه با آنها آشنا می شوید:

  • ارسال از طریق ایمیل و پیام رسان های آنلاین
  • امکان قرار دادن بروی وب سایت برای دانلود
  • استفاده از عکسهای با کیفیت
  • امکان طراحی و لی اوت های خلاق
  • امکان نمایش فیلم
  • ایجاد گالری عکس
  • امکان ایجاد یا اتصال به فروشگاه اینترنتی
  • امکان ایجاد نمایشگاه آنلاین
  • امکان قراردادن لینک های وب
  • امکان جستجو در متن های کاتالوگ دیجیتال
  • امکان قرار دادن افکت ورق خوردن هنگام مشاهده صفحات
  • امکان دسته بندی محصولات

کاتالوگ دیجیتال را می توان جایگزین وب سایت کرد؟

کاتالوگ های دیجیتال و وب سایت به ظاهر کارکردهای مشابهی دارند اما هر کدام مزیت ها و محدودیت های خود را به همراه دارند. وب سایت بخشی مهمی از هویت بصری کسب و کارها است که در برندسازی و اعتبار بخشی به آنها کمک می کند. اما کاتالوگ الکترونیک با هدف معرفی محصولات و خدمات و همچنین بازاریابی موثر طراحی می شوند. از هر دو ابزار وب سایت و کاتالوگ دیجیتال به منظور بازاریابی دیجیتال استفاده می شود. با اینکه کاتالوگ آنلاین را نمی توان جایگزین وب سایت دانست اما مزیت های متعددی نسبت به سایت دارند.

یکی از بزرگترین مزیت های کاتالوگ الکترونیکی نسبت به وب سایت تمرکز بیشتر بروی معرفی محصولات است. در وب سایت بخش های مختلفی وجود دارد که ممکن است تمرکز بیننده را از بررسی سریع و دقیق محصولات کاهش دهد. مزیت دیگر کاتالوگ آنلاین دسترسی سریع و همیشگی و بدون نیاز به استفاده از اینترنت است. مخاطب برای بررسی محصولات از طریق وب سایت نیازمند استفاده از اینترنت است، اما کاتالوگ های اینترنتی را می توان بروی گوشی تلفن همراه، لب تاپ یا کامپیوتر نگهداری کرد و بدون نیاز به اینترنت در هر لحظه مشاهده و بررسی کرد.

نکات مهم برای طراحی و تولید کاتالوگ‌های الکترونیک

– اولین و مهمترین نکته در طراحی کاتالوگ نیاز مخاطبین و هدف از تولید آن است. شما باید بدانید که این کاتالوگ را برای چه کسانی و با چه هدفی تهیه می کنید.

– انتخاب عکس ها برای کاتالوگ آنلاین یک موضوع مهم دیگر است که باید به آن توجه شود. عکس های انتخابی باید با کیفیت مناسب و به صورت اختصاصی و با ایده های متناسب با متن ها باشند. شما می توانید از خدمات عکاسی تبلیغاتی و معرفی محصول برای این مورد استفاده کنید.

– توجه به اندازه فونت ها و نوع آنها موضوع دیگری است که مورد توجه واقع می شود. بهتر است که از یک فونت رسمی و خوانا استفاده شود. استفاده از فونت های متفاوت و متعدد از شکیل بودن کاتالوگ شما می کاهد. استفاده از فونت های بزرگ برای تیترها و فونت های متفاوت و کوچکتر برای متن کلی استفاده کنید. بهتر است از تعاریف دقیق، واقعی و واضح در توضیح محصول و اطلاعات مورد نیاز مشتریان استفاده کنید.

– دقت بالا در انتخاب لحن محتوای به کار رفته در کاتالوگ، تناسب میان تصاویر و توضیحات، ارائه مطالب صحیح و کاربردی و … یکی دیگر از اصول طراحی کاتالوگ است که باید به آن توجه کنید تا کاتالوگ الکترونیکی جذاب و حرفه ای داشته باشید.

– به نحوه چینش تصاویر، تعداد عکسها در هر صفحه، صفحه آرایی مناسب کاتالوگ توجه داشته باشید. کاتالوگ دیجیتال باید به گونه ای طراحی شود که ضمن خلاقیت در طراحی نیاز مخاطب برای شناخت محصولات یا برند را تأمین کند.

– بهتر است که کاتالوگ الکترونیک حجم بالایی نداشته باشد تا امکان آپلود و دانلود سریع برای مخاطبان مختلف را داشته باشد.

– کاتالوگ الکترونیک را بهتر است بخش بندی کرده و توسط فهرست، جستجو و مطالعه را سریعتر و ساده تر کنید.

مراحل تولید محتوای کاتالوگ الکترونیک

برای تولید محتوای کاتالوگ را سعی کنید طبق این مراحل انجام دهید:

۱- پرسنای مخاطب کسب و کار خود را مشخص کنید. باید از جنسیت، محدوده سنی و میزان تحصیلات آنها آگاه باشید.
تولید محتوای برای مخاطب شما انجام می شود، پس باید اطلاعات کافی از جامعه هدف خود داشته باشید. هنگام تولید محتوا باید میزان اطلاعات ارائه شده با دانش مخاطب شما و همچنین سلایق آنها منطبق باشد.

۲- فصل بندی اطلاعات کاتالوگ
هدف شما از ارائه کاتالوگ معرفی و تبلیغ محصول یا خدمات تان است. باید بطور واضح مشخص کنید چه مواردی بعنوان سرفصل های اطلاعات کاتالوگ مهم است؟ معرفی کسب و کارتان، رزومه و اهداف برند، ارائه اطلاعات کافی متنی – بصری از محصولات یا خدماتتان و جوایز و رضایت مشتریان از جمله موارد مهم در فصل بندی کاتالوگ ها خواهد بود.

۳- ارائه اطلاعات دقیق از محصولات و یا خدمات
ساختار و بخش اصلی کاتالوگ شما معرفی خدمات یا محصولات است. بطور واضح مشخص کنید محصولات یا خدمات شما چه ارزش افزوده و مزایایی برای مخاطب دارد. از تمام ابزارهای موجود اعم از عکسهای با کیفیت، توضیحات متنی کامل، جداول و اینفوگراف ها برای معرفی دقیق کسب و کارتان استفاده کنید.

۴- از زبان اختصاصی برندتان استفاده کنید.
هر کسب و کاری نسبت به حوزه فعالیت خود زبان خاص خود در ارتباط با مخاطب را دارد. بعضی کسب و کارها به زبان عامیانه و برخی رسمی محتواسازی می کنند. در طراحی کاتالوگ هم باید دقت کنید از زبان برند خود استفاده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *